februari 2017

Bij een bruiloft worden geen cadeaus meer gegeven

Gaat iemand uit mijn familie-, vrienden- of kennissenkring trouwen, negeer ik de cadeautip op de trouwkaart: een envelop met inhoud. Elk a.s echtpaar krijgt van mij Judith Herzbergs gedichtenbundel 27 liefdesliedjes, een bewerking van Het Hooglied, met in lied 15 de onsterfelijke zin: En helemaal onderaan houd ik van zijn tenen.
Onlangs kreeg ik van uitgeverij De Harmonie, Herzbergs uitgeverij (en ook een beetje die van mij), een gebonden editie van haar proëziebundel Er was eens en er was eens niet opgestuurd, ter opluistering van de jaarwisseling 2016/2017. 
Bladerend in de bundel las ik op pagina 25 onder de titel In Israël het volgende:

Een mooi boek, dacht ik, maar nee, zegt iedereen, bij
een bruiloft worden geen cadeaus meer gegeven
maar cheques. Er schijnt zelfs een handleiding te zijn
gepubliceerd (in boekvorm) waarin aangegeven
wordt welke bedragen gepast zijn bij welke relaties.
Eigen kinderen, daar zal geen regel voor te geven
zijn, maar kinderen van tantes, neven, nichten,
zakenrelaties, als die gaan trouwen, daar staan vaste
bedragen voor.

Juryverslag Willem Wilminkprijs 2017

De prijs voor het beste kinderlied vernoemen naar Willem Wilmink schept verplichtingen. Het bekroonde lied moet van hoge huize komen en een verdomd goed lied zijn. Voor minder doen we het niet.
Ik kan u  zeggen, ook dit jaar is de jury er in geslaagd een lied te bekronen dat het predicaat Willem Wilminkprijs meer dan verdient. Voor ik bekend maak welk lied de jury unaniem ‘verdomd goed’ vond, het volgende:
Voor deze editie van de Willem Wilminkprijs, de vierde inmiddels, zijn in totaal 96 liedjes ingestuurd.  Liedjes over kleine en grote kindergevoelens, liedjes over dieren, monsters en griezels, ernstige liedjes, poëtische en humoristische liedjes.
Opvallend veel liedjes kwamen uit kinder- en jeugdtheaterproducties. Vanuit de organisatie was daar dan ook expliciet omgevraagd. Bij het beoordelen van deze liedjes hebben we erop gelet of de liedjes ook op zichzelf konden staan, los van de voorstelling.
Verder zat er bij de inzendingen ook een flink aantal educatieve liedjes, liedjes over de vaderlandse geschiedenis, over wis- en natuurkunde en de Nederlandse taal.

Alle 96 liedjes hebben we zorgvuldig gelezen en beluisterd. Van sommige liedjes werden we een beetje verdrietig, makers die kwamen aankakken met flauwe pies- en poepliedjes. Of gemakzuchtig in elkaar geflanste liedjes, kennelijk met de gedachte dat een kinderhand snel is gevuld. Die liedjes verdwenen meteen de prullenbak in. Dat konden we Willem Wilmink niet aandoen, ook niet postuum.
Gelukkig hielden we genoeg kwalitatief goeie liedjes over die de tweede ronde ruimschoots overleefden. Uiteindelijk hielden we zo’n tien liedjes over waaruit we na nog eens lezen en nog eens luisteren, praten en discussiëren, drie liedjes overhielden, de nominaties voor de Willem Wilminkprijs 2017.
In willekeurige volgorde:

Een televisie: tekst Ivo de Wijs, muziek Erik de Reus , uitvoering Casper Gimbrere en Iwan Dam, een liedje uit de voorstelling Buurman & Buurman
Een even simpel als doeltreffend en droogkomisch buurmannenlied.

Optellen van breuken: tekst Jan Beuving, muziek en uitvoering Akwasi
Fris van taal en muziek, het plezier spat ervan af en dat over een onderwerp als rekenen.

Jouw truc: Tekst Katinka Polderman, muziek en uitvoering Racoon
Helder van taal,  een heerlijk achteroverleunmuziekje met een pakkend koortje.

Uiteindelijk heeft de jury tussen deze drie prachtige liedjes, het liedje gekozen dat we  uiteindelijk unaniem ‘verdomd goed’ vonden: een lied waarbij tekst en muziek zich direct nestelen in je hoofd, een lied waarbij je meteen hoort dat de makers het ambacht in de vingers hebben, een brutaalvrolijke uitleg van een lastig rekenprobleem, het lied met ook nog eens een fijne uitsmijter: Want breuken zijn alleen maar lastig… in het ziekenhuis.

Dames en heren, de Willem Wilminkprijs 2017 voor het beste kinderlied gaat naar Jan Beuving en Akwasi met het lied Optellen van breuken. 

Namens de jury: Trudy Lucardie, Fay Lovsky, Koos Meinderts, Floortje Schoevaart en Annemarie Wenzel.